Werkgebied |
Loyaliteitsmarketing |
Customer
Insight |
Database
Analyse |
Database
Marketing |
Database
Beheer |
|
Loyaliteitsmarketing
Opzetten
en uitvoeren van loyaliteitsmarketing en
campagnemanagement.
Loyaliteitsmarketing is een marketingaanpak die de loyaliteit van klanten wil beïnvloeden en/of verwerven. Loyaliteit wordt
gedefinieerd als meetbare bedrijfs-/klantrelatie (meetbare trouwheid).
Bij loyaliteitsmarketing wil de onderneming de klantentrouw stimuleren. Zij willen dat:
- Klanten meer gaan kopen
- Klanten vaker terugkomen
Oftewel het beïnvloeden van de RFM (Recentcy, Frequency,
Monetairy Value) van een klant.
Dit kan o.a. bereikt worden door een loyaliteitsprogramma (bijvoorbeeld de spaarzegels bij AH en de Shell of een klantenkaart
etc.). Tevens door de klant te benaderen met communicatie op
het juiste moment en met een voor de klant relevante
boodschap of aanbieding. Maar hoe "loyaal" een klant nu is, is te bepalen aan de hand van het begrip
share-of- wallet, pas als deze bekend is kan bepaald worden hoe trouw de
klant werkelijk is.
- naar boven - |
Customer
Insight
Het maken van modellen en segmentaties om meer inzicht te krijgen in de klant en het
klantgedrag.
Het kunnen doorgronden of doorhebben van bepaalde
opvattingen of meningen. ‘Customer Insight’ betekend
dus het begrijpen van de waarden, gewoontes, verlangens,
motieven, emoties, behoeftes etc. van de klant. Daarna
het opzoek gaan naar vergelijkbare klanten in de eigen
database of daar buiten.
- naar
boven - |
Database
Analyse
Welke
data zit er wel in de database en wat ontbreekt? Hoeveel
data is bruikbaar voor de campagnes en wat kan er gedaan
worden om de data te verbeteren?
Een bedrijf heeft vaak een bepaalde
gedacht over wie de klant is. Omdat dit de doelgroep is
waarop zij zich willen richten. Maar klopt dat ook
daadwerkelijk met de informatie uit de database.
Belangrijker is om
te weten wat er in de loop van de jaren is gebeurt en
verandert in de database. Met deze snelle en duidelijke inzichten
kunnen klantenprofielen gemaakt worden. Waar wonen mijn beste
klanten en waar niet? Wie is mijn beste klant eigenlijk
en waardeer ik deze klant ook? Kan ik mijn
marketingactiviteiten daarop aanpassen zodat ik die efficiënter
kan inzetten.
- naar boven -
|
Database
Marketing
Databasemarketing is een vorm van marketing waarbij de achterliggende
gedachtegang is "elke klant individueel te benaderen" en om aan de individuele wensen van de klant te voldoen met een individueel en
persoonlijk aanbod.
Bij databasemarketing worden de marketingactiviteiten gebaseerd op, en gestuurd door een bestand van marketing data. Om elke klant individueel te benaderen moet
het bedrijf wel haar klanten en hun behoeftes kennen. In ieder geval moet de socio-demografische kenmerken, de aankoophistorie en de contacthistorie van de klanten bij
het bedrijf bekend zijn.
Databasemarketing is verwant met direct marketing, maar databasemarketing kan gezien worden als een doorontwikkeling op direct
marketing. Databasemarketing benadrukt dat het gebruik van een database en het opbouwen van klantenkennis essentieel is. Databasemarketing maakt echter geen onderscheid tussen direct en indirect
klantcontact. De meest eenvoudige en veelgebruikte fasering bij databasemarketing is:
- Verzamelen en beheren klantgegevens (marketing data)
- Creatie van toegevoegde waarde op klantdata
(datamining /data analyse)
- Toepassen van klantkennis
(cross-selling, up-selling en deep-selling)
- naar boven -
|
Database
Beheer
Het schonen en ontdubbelen van databases. Samenvoegen van verschillenden bestanden en het maken van selecties voor (e)DM campagnes.
Vaak kan door alleen schoning van de eigen database al
bepaald worden hoeveel echte klanten een bedrijf nu
heeft. Daarnaast kunnen selecties worden vergroot
wanneer klanten na schoning ook in selecties terecht kan
komen terwijl die voorheen standaard zouden uitvallen.
Databases kunnen worden aangevuld door het verrijken
van de database met extern aangekochte
socio-demografische gegevens op basis van bijvoorbeeld
de postcode van de klanten.
Vervolgens kunnen hier weer gedifferentieerde
marketingcommunicatie strategieën voor worden ontwikkeld.
- naar boven - |