Van Elferen Consulting

:::::  v a n   d a t a   n a a r   i n f o r m a t i e  :::::


 Werkgebied

Loyaliteitsmarketing
Customer Insight
Database Analyse
Database Marketing
Database Beheer

Loyaliteitsmarketing
Opzetten en uitvoeren van loyaliteitsmarketing en campagnemanagement.
Loyaliteitsmarketing is een marketingaanpak die de loyaliteit van klanten wil beïnvloeden en/of verwerven. Loyaliteit wordt gedefinieerd als meetbare bedrijfs-/klantrelatie (meetbare trouwheid). 
Bij loyaliteitsmarketing wil de onderneming de klantentrouw stimuleren. Zij willen dat:
     - Klanten meer gaan kopen
     - Klanten vaker terugkomen

Oftewel het beïnvloeden van de RFM (Recentcy, Frequency, Monetairy Value) van een klant.
Dit kan o.a. bereikt worden door een loyaliteitsprogramma (bijvoorbeeld de spaarzegels bij AH en de Shell of een klantenkaart etc.). Tevens door de klant te benaderen met communicatie op het juiste moment en met een voor de klant relevante  boodschap of aanbieding. Maar hoe "loyaal" een klant nu is, is te bepalen aan de hand van het begrip share-of- wallet, pas als deze bekend is kan bepaald worden hoe trouw de klant werkelijk is.
 - naar boven -

Customer Insight
Het maken van modellen en segmentaties om meer inzicht te krijgen in de klant en het klantgedrag. Het kunnen doorgronden of doorhebben van bepaalde opvattingen of meningen. ‘Customer Insight’ betekend dus het begrijpen van de waarden, gewoontes, verlangens, motieven, emoties, behoeftes etc. van de klant. Daarna het opzoek gaan naar vergelijkbare klanten in de eigen database of daar buiten.
 - naar boven -

Database Analyse
Welke data zit er wel in de database en wat ontbreekt? Hoeveel data is bruikbaar voor de campagnes en wat kan er gedaan worden om de data te verbeteren? 
Een bedrijf heeft vaak een bepaalde gedacht over wie de klant is. Omdat dit de doelgroep is waarop zij zich willen richten. Maar klopt dat ook daadwerkelijk met de informatie uit de database. Belangrijker is om te weten wat er in de loop van de jaren is gebeurt en verandert in de database. Met deze snelle en duidelijke inzichten kunnen  klantenprofielen gemaakt worden. Waar wonen mijn beste klanten en waar niet? Wie is mijn beste klant eigenlijk en waardeer ik deze klant ook? Kan ik mijn marketingactiviteiten daarop aanpassen zodat ik die efficiënter kan inzetten.
 - naar boven -

Database Marketing
Databasemarketing is een vorm van marketing waarbij de achterliggende gedachtegang is "elke klant individueel te benaderen" en om aan de individuele wensen van de klant te voldoen met een individueel en persoonlijk aanbod. 
Bij databasemarketing worden de marketingactiviteiten gebaseerd op, en gestuurd door een bestand van marketing data. Om elke klant individueel te benaderen moet het bedrijf wel haar klanten en hun behoeftes kennen. In ieder geval moet de socio-demografische kenmerken, de aankoophistorie en de contacthistorie van de klanten bij het bedrijf bekend zijn. 
Databasemarketing is verwant met direct marketing, maar databasemarketing kan gezien worden als een doorontwikkeling op direct marketing. Databasemarketing benadrukt dat het gebruik van een database en het opbouwen van klantenkennis essentieel is. Databasemarketing maakt echter geen onderscheid tussen direct en indirect klantcontact. De meest eenvoudige en veelgebruikte fasering bij databasemarketing is:
     - Verzamelen en beheren klantgegevens (marketing data) 
     - Creatie van toegevoegde waarde op klantdata (datamining /data analyse)
     - Toepassen van klantkennis (cross-selling, up-selling en deep-selling)
 - naar boven -

Database Beheer
Het schonen en ontdubbelen van databases. Samenvoegen van verschillenden bestanden en het maken van selecties voor (e)DM campagnes. Vaak kan door alleen schoning van de eigen database al bepaald worden hoeveel echte klanten een bedrijf nu heeft. Daarnaast kunnen selecties worden vergroot wanneer klanten na schoning ook in selecties terecht kan komen terwijl die voorheen standaard zouden uitvallen.
Databases kunnen worden aangevuld door het verrijken van de database met extern aangekochte socio-demografische gegevens op basis van bijvoorbeeld de postcode van de klanten.
Vervolgens kunnen hier weer gedifferentieerde marketingcommunicatie strategieën voor worden ontwikkeld.
 - naar boven -

 

home | werkgebied | artikelen | contact | disclaimer

© Van Elferen Consulting 2011 - alle rechten voorbehouden